Τετάρτη 6 Φεβρουαρίου 2013

Ο ρόλος του λίθου στις αρχαίες λατρείες του Παγγαίου

Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ομιλία – διάλεξη σχετικά με τον ρόλο του λίθου στις αρχαίες λατρείες του Παγγαίου πραγματοποιήθηκε από τον Πολιτιστικό Σύλλογο Ελευθερούπολης, το απόγευμα της Δευτέρας στο Αμφιθέατρο «Δημοκρατία» του Δήμου Παγγαίου στην Ελευθερούπολη. Ομιλητής στην εκδήλωση ήταν ο δικηγόρος και ιστορικός ερευνητής Θόδωρος Λυμπεράκης.

Στο γεμάτο από κόσμο αμφιθέατρο έγινε μια αναδρομή στον ιστορία του Παγγαίου, από τα πανάρχαια χρόνια μέχρι τη σύγχρονη εποχή, αναφορά σε λατρείες και στο πως οι κάτοικοι κάθε περιόδου συμπεριελάμβαναν διάφορους λίθους στις λατρείες τους, γύρω πάντα από το Παγγαίο. Έγινε αναφορά σε σπήλαια, σε βραχογραφήματα, σε ιερά αλλά και σε χριστιανικά μνημεία. Έγινε αναφορά στην Ασκητότρυπα του Παγγαίου, σε σπήλαια του Πλατανοτόπου, στο σπήλαιο της Μουσθένης, και στο σπήλαιο Δισάκκια της Παλιάς Μεσολακιάς.

Η ομιλία του κ. Λυμπεράκη ξεκίνησε με τη σημασία που είχε το Παγγαίο στην αρχαιότητα, δεδομένου ότι ήταν ιδιαίτερα σημαντικό στην αρχαιότητα, μια και στις κορυφές του βρισκόταν το Μαντείο του Διονύσου, απ’ όπου πολλοί άνδρες της αρχαιότητας έλαβαν χρησμό που έδινε «προμάντιδα», όπως και στους Δελφούς. Αναφέρθηκε στη λατρεία του Διονύσου, με τους θιάσους, και στη λιθολατρεία που εντοπίζεται σε κάποια σπήλαια του Παγγαίου.

Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Λυμπεράκης και στα φημισμένα βραχογραφήματα του Παγγαίου, τα οποία δεν έτυχαν της αρχαιολογικής έρευνας που θα έπρεπε και τις περισσότερες φορές καταστρέφονται από χρυσοθήρες που ατυχώς θα θεωρούν σημάδια θησαυρών, μην γνωρίζοντας την πραγματική ιστορική τους αξία.

Αναφέρθηκε σε αυτές τις πανάρχαιες παραστάσεις πάνω σε βράχους που εντοπίζονται σε διάφορα σημεία του Παγγαίου. Πρόκειται για σύνολα παραστάσεων ή συμβόλων και γραμμάτων, σχεδιασμένα, χαραγμένα ή λαξευμένα πάνω στο σκληρό γρανίτη ή ασβεστόλιθο. Παραδείγματα που παρουσιάστηκαν ήταν αυτά του παλιού Χορτοκοπίου, του Ακροβουνίου και του Ποδοχωρίου.

Ακόμη αναφέρθηκε σε επιγραφές χαραγμένες σε βράχους, όπως αυτή της Θεάς Αλμωπίας στον Πλατανότοπο, αλλά και σε κάποιες ρωμαϊκές επιγραφές σε βράχους, που δεν υπάρχουν πια στο όνομα κάποιων δημοτικών έργων. Επίσης ιδιαίτερη έμφαση έδωσε και σε λατρευτικές επιγραφές γραμμένες σε κινητούς λίθους, όπως αυτές του Ιερού του Ήρωος Αυλωνείτου, του γνωστού Θράκα Ιππέα.

(Πηγή - Περισσότερες πληροφορίες: Εφημερίδα "Εβδόμη")


Δεν υπάρχουν σχόλια: