Μπορεί ο όρος «πολιτιστικός τουρισμός» να ήταν άγνωστος στην αρχαία Ελλάδα, οι Έλληνες, όμως, 2.700 χρόνια πρίν, ανέπτυξαν «πολιτιστικό τουρισμό» και μάλιστα με πολλές μορφές και επι εκατοντάδες χρόνια. Σήμερα, εκπρόσωποι και φορείς του πολιτισμού και του τουρισμού εξακολουθούν να αναζητούν τρόπους και μεθόδους, προκειμένου ο «πολιτιστικός τουρισμός» να αναπτυχθεί και να αποδώσει.
Αυτό, άλλωστε, ήταν το θέμα ημερίδας, που συνδιοργάνωσαν στις 23 Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη το Αρχαιολογικό Μουσείο, το Μουσείο Βυζαντινού πολιτισμού και το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.
Σε τρείς κατηγορίες κατέταξε τους τουρίστες, στη διάρκεια της εισήγησης του ο καθηγητής του τμήματος Διοίκησης Επιχειρήσεων του πανεπιστημίου Αιγαίου, Ευάγγελος Χρήστου. Είναι αυτές, των αδιάφορων τουριστών των τσάρτερ, που σχεδόν αγνοούν ακόμα και τον ακριβή τόπο του προορισμού τους και περιορίζουν τις διακοπές τους στο χώρο των μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων όπου μεταφέρονται, των ελαφρώς αποκλινόντων, οι οποίοι είναι πιθανό να ενδιαφερθούν και για εμπορικές ή καλλιτεχνικές δραστηριότητες, που συμβαίνουν και εκτός του καταλύματός τους και τέλος, εκείνων (δεν ξεπερνούν το 10% του συνόλου), οι οποίοι έχουν ήδη ενημερωθεί για τον τόπο προορισμού τους και αναζητούν χώρους και δραστηριότητες σ΄αυτόν.
«Παρά τις πολιτικές και κοινωνικές δομές που ίσχυαν στο μακρινό παρελθόν, οι αρχαίοι κάτοικοι των πόλεων είχαν τη δυνατότητα των επισκέψεων - και μάλιστα συχνών - σε άλλες περιοχές με αφορμή αθλητικές, θρησκευτικές δραστηριότητες κ.α.», τόνισε, μεταξύ άλλων, στην εισήγηση του ο προιστάμενος της διεύθυνσης Τεχνικών Ερευνών Αναστήλωσης του υπουργείου Πολιτισμού και μέλος του Δ.Σ του ελληνικού τμήματος του ICOMOS (Διεθνές Συμβούλιο Μνημείων και Τοποθεσιών), Αθανάσιος Νακάσης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του εισηγητή, οι αρχαίοι Έλληνες (6ο π.Χ - 4ο μ.Χ αι) ανέπτυξαν τον αθλητικό τουρισμό (με τη συμμετοχή των ανδρών πολιτών σε αγώνες όπως τα Ολύμπια, τα Πύθια, τα Νέμεα και τα Ίσθμια), το λεγόμενο σήμερα προσκυνηματικό ή θρησκευτικό τουρισμό (Ελευσίνια και Καβείρια μυστήρια, Θεσμοφόρια κ.λπ.) για τελετές και χρησμοδοσίες, αλλά και τον ιαματικό (κατά τη σύγχρονη ορολογία) τουρισμό με τις επισκέψεις στα Ασκληπειία.
Οι τουριστικές δραστηριότητες περιορίσθηκαν ή άλλαξαν μορφή με την έναρξη της εποχής του Βυζαντίου, οπότε αναπτύχθηκε ο εμπορικός τουρισμός και επανήλθε με πολλαπλές μορφές στις αναπτυγμένες χώρες του τελευταίου αιώνα.
Σε αναφορά ειδικά στις δυνατότητες ανάπτυξης του πολιτιστικού τουρισμού στην πόλη της Θεσσαλονίκης, αναπτύχθηκαν οι προτάσεις, αλλά και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπρόσωποι των τριών συνδιοργανωτών της ημερίδας Μουσείων.
Στην εισήγησή της η διευθύντρια του Μουσείου Βυζαντινού Πολιτισμού, Αναστασία Τούρτα, αναφέρθηκε στο ιστορικό του Μουσείου, από την ίδρυσή του το 1994 έως σήμερα, αλλά και στη βράβευσή του το 2005, από το Συμβούλιο της Ευρώπης, που είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση της επισκεψιμότητάς του κατά 30%.
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρακολούθησαν οι ακροατές την εισήγηση της προέδρου του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, Ξανθίπης Σκαρπιά - Χόιπελ, η οποία παρουσίασε τις προτάσεις της για τη διαμόρφωση μιας πόλης - επίκεντρου πολιτιστικού τουρισμού, υπό μορφή «ονείρου» από το μέλλον.
Η κ. Σκαρπιά - Χόιπελ, αντλώντας το υλικό του «ονείρου» της από την πρόταση του πρωθυπουργού της χώρας, Κ. Καραμανλή, στα εγκαίνια της τελευταίας ΔΕΘ για τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου στο σημερινό χώρο της Διεθνούς Εκθεσης, οι εγκαταστάσεις της οποίας θα μεταφερθούν εκτός πόλης, αλλά και από παλιότερες εξαγγελίες (περί τριγώνου Μουσείων, αρχαιολογικών περιπάτων κ.α.) οδηγήθηκε στο συμπέρασμα πως το «όνειρο» για τον ιδανικό αυτό περίπατο ενός πολίτη στη Θεσσαλονίκη του 2016, θα έχει επιτευχθεί χάρη στη σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα.
Σειρά προτάσεων για την ανάπτυξη της πολιτιστικής διάστασης του τουριστικού προιόντος της Θεσσαλονίκης κατέθεσε ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Ζορπίδης, υπογραμμίζοντας πως «ο πολιτισμός και η μακραίωνη ιστορία της πόλης αποτελούν το βαρύ πυροβολικό σ΄αυτή την προσπάθεια». Στην ίδια εισήγηση, ο κ. Ζορπίδης εντόπισε σειρά προβλημάτων, όπως η έλλειψη, στην πόλη, κέντρων τουριστικής πληροφόρησης και ικανής σηματοδότησης και επικέντρωσε στην ανάγκη δημιουργίας μεγάλων πολιτιστικών γεγονότων με σχεδιασμό από κεντρικό φορέα, που θα φέρει εις πέρας το εγχείρημα.
(Πηγή: www.evdomi.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου