Ο Καλλικράτης ακρωτηριάστηκε συναινετικά
Πριν παραδώσουν τη σκυτάλη στους αιρετούς, οι διορισμένοι περιφερειάρχες παρέδωσαν αρμοδιότητες
Με τη σύμφωνη γνώμη της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, όπως και των υπολοίπων τεσσάρων Περιφερειών (Κεντρικής Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Βορείου

Το θέμα ήρθε στο φως μετά την καταγγελία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Εργαζομένων του ΥΠΕΧΩΔΕ, τονίζοντας ότι με την απόφαση αυτή ανατέθηκε στην «Εγνατία Οδός ΑΕ» η μελέτη, δημοπράτηση και κατασκευή περίπου εκατό έργων σε όλη τη χώρα.
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά «τα έργα των περιοχών Ανατ. Μακεδονίας και Θράκης,

Η Περιφέρεια γνώριζε…
Η απόφαση αυτή δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως (Δ1/0/3145/ΦΕΚ 1505/6-9-2010/Τεύχος Δεύτερο), και όπως προκύπτει η διορισμένη από την κυβέρνηση περιφερειάρχης κλήθηκε να γνωμοδοτήσει σχετικά (όπως και οι υπόλοιποι τέσσερις περιφερειάρχες), κάτι που έκανε με έγγραφο στις 4 Αυγούστου 2010, τρείς μήνες περίπου πριν

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά: «Η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης με το υπ’ αριθμ 43792/3492/04.08.10 έγγραφό της, διατύπωσε την σύμφωνη γνώμη της για την υλοποίηση των ανωτέρω έργων από την «Εγνατία Οδός ΑΕ».».
Με λίγα λόγια πάρθηκαν αποφάσεις για τα επόμενα χρόνια που ουσιαστικά δένουν τα χέρια των επόμενων, αιρετών, περιφερειακών και δημοτικών αρχών, με αρκετή βιασύνη, όπως φαίνεται, αφού καμία διαβούλευση δεν έγινε και κανείς άλλος δεν ρωτήθηκε, πλην των διορισμένων περιφερειακών αρχών.
Τα έργα
Στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης έχουν ανατεθεί συνολικά έξι έργα, οδικά στο σύνολό τους. Πιο συγκεκριμένα πρόκειται για: α) τον κάθετο άξονα Σέρρες – Δράμα – Καβάλα, τμήμα ορίων νομού Σερρών – Καβάλας, β) τον κάθετο άξονα Ξάνθης – Εχίνου – Ελληνοβουλγαρικών συνόρων, γ) τον κάθετο άξονα Αρδάνιο – Ορμένιο, τμήμα Αρδανίου – Μάνδρας, δ) τον περιαστικό δακτύλιο Καβάλας,

Και αν στην περίπτωση της Περιφέρειας ΑΜ-Θ, τα έργα είναι οδικά και είναι συναφή με το αντικείμενο της «Εγνατία Οδός Α.Ε.», αυτό δεν συμβαίνει και στις άλλες περιφέρειες όπου τα έργα καμία σχέση δεν έχουν με οδούς ενώ αντίθετα πρόκειται για καθαρά δημοτικά έργα (π.χ. Δημοτικό Σχολείο Χώρας Άνδρου, Αποχέτευση και Εγκατάσταση Επεξεργασίας Λυμάτων (ΕΕΛ) Αντιπάρου, Κατασκευή υδατοδεξαμενής και δικτύων ύδρευσης στον οικισμό Αγίου Γεωργίου Αντιπάρου, Αποκατάσταση μονοπατιών Κοινότητας Δονούσας, Επέκταση 2ου Δημοτικού Σχολείου Παροικιάς Πάρου, Ολοκλήρωση αποχέτευσης οικισμού Χώρας − Κάστρου Σικίνου, Έργα αξιοποίησης λιμνοδεξαμενής Λειβάδας Τήνου, Δημοτική οδοποιία οικισμού Λιβαδίων Τήλου, Διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου δημοτικού σχολείου Λειψών, Έργα ύδρευσης, αποχέτευσης και επεξεργασίας λυμάτων Δήμου Ευεργέτουλα).
Το κάθε έργο θα στοιχίζει ακριβότερα!
Ωστόσο αυτό που προκάλεσε τις αντιδράσεις είναι το γεγονός ότι τα έργα αυτά που θα μπορούσαν να κατασκευαστούν από τις δημόσιες περιφερειακές και δημοτικές υπηρεσίες, που εξάλλου αυτός είναι και ο ρόλος τους και αυτό προβλέπεται να κάνουν και από τον «Καλλικράτη», ανατίθενται σε μια Α.Ε. η οποία θα αποζημιωθεί για την «διαχείριση και επίβλεψη των έργων» με 5% επί της προϋπολογιζόμενης δαπάνης του έργου, κάτι που σημαίνει ότι το κάθε έργο θα είναι κατά 5% ακριβότερο!

Έτσι τονίζεται ότι «για την κάλυψη των δαπανών διαχείρισης και επίβλεψης των έργων από την «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.», θα εγγραφούν σε ειδικό ενάριθμο της ίδιας ΣΑΕ, κονδύλια ύψους 5% επί της προϋπολογιζόμενης συνολικής
δαπάνης του κόστους κατασκευής εκάστου έργου. Η χρηματοδότηση του υπόψη εναρίθμου γίνεται σταδιακά και ανάλογα με τις δημιουργούμενες ανάγκες δαπανών διαχείρισης και επίβλεψης. Ως δαπάνες διαχείρισης και
επίβλεψης νοείται το σύνολο των άμεσων και έμμεσων δαπανών που δημιουργούνται στην «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» από την παροχή των υπηρεσιών της στο πλαίσιο των συγκεκριμένων έργων της παρούσας απόφασης».
Καπελώνει και ευνουχίζει!
Κληθείς να σχολιάσει το θέμα ο υποψήφιος αντιπεριφερειάρχης της «Περιφερειακής Αναγέννησης» Ανδρέας Μπαλίκας τόνισε πως «με τον τρόπο αυτό απαξιώνονται και περιθωριοποιούνται οι Περιφέρειες που έχουν και την τεχνογνωσία αλλά και τις υποδομές για να προχωρήσουν τέτοια έργα». Όπως είπε, «σε εποχή κρίσης οι εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην περιφέρεια δεν θα μπορέσουν να συμμετέχουν στις διαδικασίες, με αποτέλεσμα την επιδείνωση της συνολικής οικονομικής κατάστασης που είναι ήδη επιβαρυμένη». Κατέληξε δε λέγοντας πως «φαίνεται ότι ο πραγματικός φόβος της κυβέρνησης είναι ότι σε αυτές τις Περιφέρειες, έχει πρόβλημα με την επικράτηση των συνδυασμών που στηρίζει, και με τον τρόπο αυτό θέλει να «καπελώσει» και να «ευνουχίσει» τις νέες περιφερειακές αυτοδιοικήσεις που δεν θα προέρχονται από το χώρο της».
Να κάνουμε εμείς τον προγραμματισμό
Άλλη διάσταση έδωσε από την πλευρά του ο υποψήφιος αντιπεριφερειάρχης Καβάλας με την «Κοινωνική Συμμαχία» Αρχέλαος Γρανάς. Όπως ανέφερε, «αυτό που έχει σημασία είναι να γίνονται τα έργα που είναι χρήσιμα σε όλους τους πολίτες», και συμπλήρωσε πως «εμείς αυτό που διεκδικούμε είναι να κάνουμε το δικό μας προγραμματισμό έργων. Από εκεί και πέρα δεν παίζει ρόλο ποιος θα τα υλοποιεί. Ούτε βέβαια θέλουμε να έχουμε μια εταιρία με τόσους χιλιάδες υπαλλήλους που να κάθονται και να μην παράγουν έργο. Θέλουμε να είναι χρήσιμοι και να προσφέρουν». Τέλος επανέλαβε πως «αυτό που θέλουμε εμείς, είναι να κάνουμε εμείς τον προγραμματισμό των έργων».
Πολιτικές παραχώρησης στο ιδιωτικό κεφάλαιο
Καυστικός εμφανίστηκε από την δική του πλευρά ο υποψήφιος αντιπεριφερειάρχης Καβάλας με τη «Λαϊκή Συσπείρωση» Χρήστος Ποτόλιας. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, «αυτή είναι η πολιτική ενίσχυσης του μεγάλου κεφαλαίου σε όλο της το μεγαλείο», και συμπλήρωσε λέγοντας πως «ακόμη δεν τον είδαμε, τον «Καλλικράτη», και ήδη γευόμαστε τα πρώτα αποτελέσματα». Όπως εκτίμησε ο κ. Ποτόλιας, «αυτή η πολιτική παραχώρησης στο ιδιωτικό κεφάλαιο των μεγάλων «αναπτυξιακών» έργων και στην περιφέρεια θα συνεχιστεί ακόμη πιο έντονη στο επόμενο διάστημα. Γι’ αυτό λέμε ψήφο στη Λαϊκή Συσπείρωση» τονίζοντας ότι μόνο η παράταξή του μπορεί να φέρει την ανατροπή σε αυτή την τακτική «ξεπουλήματος» στο ιδιωτικό κεφάλαιο.
Φτωχός κομπάρσος στο θέατρο του παραλόγου
Όπως δήλωσε από την πλευρά του ο υποψήφιος αντιπεριφερειάρχης της «Αριστερής Οικολογικής Συνεργασίας» Κώστας Μορφίδης, «η κυβέρνηση έχει ήδη αποδείξει ότι θέλει την εκλεγμένη Περιφερειακή διοίκηση έναν φτωχό κομπάρσο στο θέατρο του παραλόγου του μνημονίου. Γι’ αυτό σχεδίασε να διαχειρίζονται τα χρηματοδοτικά προγράμματα όχι οι εκλεγμένοι Περιφερειάρχες και τα περιφερειακά Συμβούλια αλλά οι επτά διορισμένοι Διευθυντές Διοίκησης. Με την πρόσφατη απόφαση αφαιρεί και τη δυνατότητα σχεδιασμού και υλοποίησης των περισσότερων έργων υποδομών, αναθέτοντάς τα στην ΕΓΝΑΤΙΑ Α.Ε. Έτσι πριν ακόμα πάρει σάρκα και οστά ο νέος Β’ βαθμός Αυτοδιοίκησης βρίσκεται χωρίς πόρους και με τραγικά αποψιλωμένες αρμοδιότητες. Ζητούμε να ανακληθεί η Υπουργική Απόφαση γιατί δεν βολευόμαστε στο ρόλο μαριονέτας που ετοιμάζουν για την Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση».
Άρης ΜΕΝΤΙΖΗΣ
mentizis@evdomi.gr
(Δημοσιεύτηκε στην "Εβδόμη" στις 8 Οκτωβρίου 2010)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου