ΘΕΜΑ: ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ ΣΤΗΝ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΗ ΓΡΑΜΜΗ
ΚΑΒΑΛΑΣ – ΠΡΙΝΟΥ ΘΑΣΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΡΙΟΔΟ ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ 2013 – ΜΑΡΤΙΟΥ 2014, ΕΝΟΨΕΙ
ΤΗΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗΣ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΑΚΤΟΠΛΟΪΚΩΝ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΩΝ ΣΤΙΣ 18.12.2013
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
Λαμβάνοντας
υπόψη την αναστάτωση που έχει προκληθεί στις τοπικές κοινωνίες της Καβάλας και
της Θάσου και με γνώμονα την βέλτιστη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού που
μετακινείται στη γραμμή Καβάλας – Πρίνου Θάσου, θέτουμε υπόψη σας τα εξής:
Τα τελευταία
χρόνια, από το 2010 μέχρι σήμερα, παρατηρείται μία κλιμακούμενη μείωση των
δρομολογίων που εκτελούνται στην ακτοπλοϊκή γραμμή Καβάλας – Πρίνου Θάσου, η
οποία έχει προκαλέσει σημαντική υποβάθμιση στην εξυπηρέτηση του επιβατικού
κοινού από τη συγκεκριμένη σύνδεση. Να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη γραμμή
εξυπηρετεί τους πολίτες της Θάσου που κατοικούν στο κεντρικό και νότιο τμήμα
του νησιού και οι οποίοι αποτελούν τα 2/3 του συνολικού πληθυσμού της Θάσου.
Αυτή την
στιγμή, τις καθημερινές εκτελούνται μόνο δύο (2) δρομολόγια από Πρίνο Θάσου
(07.15, 10.30) και από Καβάλα (09.00, 14.00), ενώ τις Κυριακές δεν εκτελείται κανένα
δρομολόγιο από Καβάλα και Θάσο.
Στις
ναυτιλιακές εταιρείες που εκμεταλλεύονται τη συγκεκριμένη γραμμή, έχει
επικρατήσει η άποψη ότι οι κάτοικοι των περιοχών αυτών μπορούν να χρησιμοποιούν
εναλλακτικά την ακτοπλοϊκή γραμμή Κεραμωτής – Λιμένα Θάσου, η οποία έχει
συχνότερα δρομολόγια και ως χρόνος μετακίνησης διαρκεί πολύ λιγότερη ώρα. Η
άποψη αυτή αγνοεί παντελώς την αμείλικτη πραγματικότητα που βιώνουν οι πολίτες
της Θάσου που κατοικούν στις προαναφερόμενες περιοχές, ότι δηλαδή για τη μετάβασή
τους στην πόλη της Καβάλας και για την επιστροφή τους χρειάζεται να διανύσουν
τουλάχιστον 190
χιλιόμετρα για μία ημερήσια μετακίνηση.
Η συνθήκη αυτή
συνδυάζεται με την δραματική αλλαγή που βιώνουν οι πολίτες της Θάσου μετά από
την εφαρμογή της Διοικητικής Μεταρρύθμισης ΚΑΛΛΙΚΡΑΤΗΣ, η οποία έχει ως
αποτέλεσμα την μεταφορά κρίσιμων υπηρεσιών για τις καθημερινές ανάγκες και
υποθέσεις των κατοίκων του νησιού στην πόλη της Καβάλας (π.χ. μεταφορά της
Υπηρεσίας Πολεοδομίας του «Καποδιστριακού» Δήμου Θάσου στον «Καλλικρατικό» Δήμο
Καβάλας, συγχώνευση της ΔΟΥ Θάσου με τη ΔΟΥ Καβάλας, δρομολογούμενη κατάργηση
υποκαταστημάτων του ΙΚΑ στον Λιμένα και στα Λιμενάρια Θάσου).
Οι εξελίξεις
αυτές έχουν επιβαρύνει δραματικά την ποιότητα ζωής των κατοίκων του νησιού, που
αναγκάζονται για την εξυπηρέτηση της πιο απλής ανάγκης τους ή άλλης υπόθεσής να
μετακινούνται στην πόλη της Καβάλας.
Για να μεταβεί
ένας πολίτης της νότιας Θάσου στην πόλη της Καβάλας για προσωπική του υπόθεση χρειάζεται
να διανύσει απόσταση 38
χιλιομέτρων (σε 43’ ) από τα Λιμενάρια στον Λιμένα Θάσου (βόρειο
τμήμα), να μεταβεί στην Κεραμωτή (σε 30’ ) και να διανύσει από εκεί μία απόσταση 57 χιλιομέτρων (σε 50’ ). Αυτό σημαίνει ότι για να
έχει πρόσβαση σε βασικά αγαθά και υπηρεσίες δημόσιας ωφέλειας (υπηρεσίες υγείας,
πρόνοιας, εκπαίδευσης, απονομής δικαιοσύνης κ.ά.), αλλά και για την
διεκπεραίωση ιδιωτικών και επαγγελματικών υποθέσεων (αγορά προϊόντων,
επιχειρηματικές δραστηριότητες κ.ά.) χρειάζεται να διανύσει απόσταση 190 χιλιομέτρων περίπου
και να καταναλώσει 4 ώρες περίπου σε ημερήσια βάση.
Αν
συνυπολογίσουμε ότι όλη αυτή η κατάσταση υποχρεώνει τους πολίτες να μεταβαίνουν
με προσωπικό τους όχημα στην πόλη της Καβάλας, προκύπτει μία δαπάνη μετακίνησης
που επιβαρύνει σημαντικά το εισόδημα του κάθε πολίτη της Θάσου.
Ιδιαίτερος
ωστόσο προβληματισμός υπάρχει για την εξυπηρέτηση βασικών αναγκών επιβίωσης
των κατοίκων του νησιού που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού
(ηλικιωμένοι, ασθενείς) ή πρόσβασης στο εκπαιδευτικό σύστημα της Περιφερειακής
Ενότητας για μαθητές που φοιτούν στο Επαγγελματικό Λύκειο της Χρυσούπολης ή τις
επαγγελματικές σχολές της Καβάλας και το ΤΕΙ της Καβάλας). Καθώς μάλιστα το
Κέντρο Υγείας του νησιού βρίσκεται στον Πρίνο, η διακομιδή των επειγόντων
περιστατικών γίνεται μέσω της γραμμής Λιμένα Θάσου – Κεραμωτής λόγω των
μειωμένων δρομολογίων της γραμμής Πρίνος Θάσου – Καβάλας, εκθέτοντας
αδικαιολόγητα τη ζωή των ασθενών σε σοβαρούς κινδύνους.
Όπως
καταλαβαίνετε, οι συνθήκες αυτές έχουν καταστήσει αναγκαιοτέρα από ποτέ την
ενίσχυση της προσβασιμότητας των πολιτών της Θάσου με την πρωτεύουσα της
Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας. Αντί όμως να συμβαίνει αυτό, οι πολίτες της
Θάσου βιώνουν το αντίθετο: την επιδείνωση της προσβασιμότητάς τους μέσα από τη
μείωση των δρομολογίων σε καθημερινό επίπεδο.
Οι δύο
ναυτιλιακές εταιρείες που ναυλώνουν πλοία στη γραμμή Καβάλα – Πρίνος Θάσου,
ΑΝΕΘ ΑΕ και ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ΠΛΟΙΩΝ ΚΑΒΑΛΑΣ – ΘΑΣΟΥ, διαπιστώνεται ότι έχουν μεγάλη
ευθύνη για την απαξίωση της συγκεκριμένης ακτοπλοϊκής γραμμής και ότι δεν
αντιλαμβάνονται ότι η διατήρηση και των δύο γραμμών σύνδεσης του νησιού με την
ηπειρωτική χώρα υπακούει πρώτιστα στη διασφάλιση του στοιχειώδους δικαιώματος
των πολιτών της Θάσου να απολαμβάνουν επαρκή και ασφαλή μετάβαση από και προς
το νησί. Είναι μάλιστα χαρακτηριστική η τακτική των δύο εταιρειών, με την
αιτιολογία της συντήρησης, να αποσύρουν
τα πλοία τους από τη συγκεκριμένη γραμμή στη διάρκεια του χειμώνα, εξαντλώντας
το δικαίωμά τους να απέχουν μέχρι και 80 ημέρες από την εξυπηρέτηση των
επιβατών, αποκόπτοντας όμως την επαφή της Θάσου από την πρωτεύουσα του Νομού
και αγνοώντας επιδεικτικά τις καθημερινές ανάγκες των κατοίκων του νησιού.
Επιπλέον, τα
στοιχεία που υπάρχουν για την εξέλιξη της επιβατικής κίνησης κατά την υπό
αναφορά περίοδο (2010- 2013), δείχνουν ότι η εν λόγω ακτοπλοϊκή γραμμή Καβάλας
– Πρίνου Θάσου εμφανίζει σημαντικές προοπτικές βιωσιμότητας καθ’ όλη τη
διάρκεια του χρόνου.
Ειδικά για τη
γραμμή αυτή, το ενδιαφέρον που ανέκυψε από ιδιωτικές ναυτιλιακές εταιρείες για
την πλοήγηση υδροπτέρυγων, μας βρίσκει θετικούς και πιστεύουμε ότι μπορεί να
λειτουργήσει συμπληρωματικά προς την υφιστάμενη σύνδεση με τα πορθμεία, έτσι
ώστε να ικανοποιείται η προσβασιμότητα των κατοίκων, αλλά και των επισκεπτών,
στο σύνολο του νησιού.
Ως εκ τούτου, και λαμβάνοντας
σοβαρά υπόψη: α) τις επιπτώσεις στην ποιότητα ζωής των πολιτών της Θάσου από
την μεταφορά υπηρεσιών από τη Θάσο στην Καβάλα και την ύπαρξη μειωμένων
δρομολογίων για την εξυπηρέτηση των πολιτών, β) την συνεχιζόμενη
υποβάθμιση της ακτοπλοϊκής γραμμής
Καβάλας – Πρίνου Θάσου από τη διακοπή δρομολόγησης πλοίων για τακτά χρονικά
διαστήματα μέσα στη διάρκεια του χειμώνα, γ) τα δεδομένα που υπάρχουν σχετικά
με την αυξητική τάση της επιβατικής κίνησης στην γραμμή Καβάλα – Πρίνος Θάσου
και δ) την εκτεταμένη κινητοποίηση φορέων, συλλόγων και πολιτών των τοπικών
κοινωνιών της Καβάλας και της Θάσου με τη συλλογή χιλιάδων υπογραφών, οι οποίες
μας έχουν αποσταλεί, η διοίκηση
της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας σάς μεταφέρει τα εξής αιτήματα:
- Εν όψει της μεθαυριανής συνεδρίασης του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2013 με 7ο θέμα την τροποποίηση των δρομολογίων στις γραμμές Καβάλας – Θάσου, παρακαλούμε να επιληφθείτε του ζητήματος και να παρέμβετε άμεσα για την αύξηση των δρομολογίων στη γραμμή Καβάλα – Πρίνος Θάσου. Έχοντας διαβουλευθεί με φορείς και συλλόγους από την τοπική κοινωνία της Π.Ε. Καβάλας, η εισήγησή μας για τη διαμόρφωση των δρομολογίων είναι η ακόλουθη:
Κατά προτεραιότητα, ζητούμε την προσθήκη
ενός (1) απογευματινού δρομολογίου την Παρασκευή και την Κυριακή. Επιπλέον,
λόγω της ανοιχτής αγοράς της Καβάλας, μπορεί να προστεθεί ένα (1) απογευματινό
δρομολόγιο την Τρίτη και την Πέμπτη.
Τα προτεινόμενα
δρομολόγια αφορούν στην περίοδο Δεκεμβρίου 2013 – Μαρτίου 2014.
ΑΠΟ ΠΡΙΝΟ ΘΑΣΟΥ ΠΡΟΣ ΚΑΒΑΛΑ
|
||||||
ΔΕΥΤΕΡΑ
|
ΤΡΙΤΗ
|
ΤΕΤΑΡΤΗ
|
ΠΕΜΠΤΗ
|
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
|
ΣΑΒΒΑΤΟ
|
ΚΥΡΙΑΚΗ
|
07.15
|
07.15
|
07.15
|
07.15
|
07.15
|
07.15
|
|
10.30
|
10.30
|
10.30
|
10.30
|
10.30
|
10.30
|
|
|
(16.00)
|
|
(16.00)
|
16.00
|
|
18.00
|
ΑΠΟ ΚΑΒΑΛΑ ΠΡΟΣ ΠΡΙΝΟ ΘΑΣΟΥ
|
||||||
ΔΕΥΤΕΡΑ
|
ΤΡΙΤΗ
|
ΤΕΤΑΡΤΗ
|
ΠΕΜΠΤΗ
|
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
|
ΣΑΒΒΑΤΟ
|
ΚΥΡΙΑΚΗ
|
09.00
|
09.00
|
09.00
|
09.00
|
09.00
|
09.00
|
|
14.00
|
14.00
|
14.00
|
14.00
|
14.00
|
14.00
|
|
|
(18.00)
|
|
(18.00)
|
18.00
|
|
20.00
|
- Να βρίσκεται εν γνώσει δική σας και των μελών του Συμβουλίου Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών ότι οι τοπικές κοινωνίες της Θάσου και της Καβάλας είναι θετικές σε οποιοδήποτε αίτημα δρομολόγησης υδροπτέρυγων για την ακτοπλοϊκή σύνδεση Καβάλας – Πρίνου Θάσου, εφόσον φυσικά πληρούν όλες τις απαραίτητες τυπικές προϋποθέσεις.
Παρακαλούμε να ανταποκριθείτε στο
επείγον αίτημα της τοπικής κοινωνίας της Περιφερειακής Ενότητας Καβάλας και να
προβείτε στις απαραίτητες ενέργειες.
Με εκτίμηση,
Ο Αντιπεριφερειάρχης Καβάλας
Αρχέλαος Γρανάς
ΚΟΙΝ.:
Δ/νση Θαλάσσιων Συγκοινωνιών, Συμβούλιο Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών
Β’ Αντιπρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων κ. Καλαντζής Γεώργιος
Πρώην Υφυπουργός, κ. Παναγιωτόπουλος
Νικόλαος
Βουλευτές Καβάλας, κκ. Πασχαλίδης Ιωάννης και Κλειτσιώτης Κωνσταντίνος
Περιφερειάρχης Α.Μ.-Θ.
Αντιπεριφερειάρχης Ανάπτυξης Α.Μ.-Θ.
Δήμος Θάσου
Δήμος Καβάλας
Κεντρικό Λιμεναρχείο Καβάλας
Ένωση Ξενοδόχων Καβάλας
Ένωση Ξενοδόχων Θάσου
Επιμελητήριο Καβάλας
Εμπορικός Σύλλογος Καβάλας
Σωματείο Επαγγελματιών Θάσου
Ενιαίο Συνδικάτο Ναυτεργατών Ν. Καβάλας
Θασιακή Ένωση Καβάλας
M. M. E.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου