Τρίτη 28 Ιουλίου 2009

Νέα προγράμματα λογισμικού "διαβάζουν" τα συναισθήματά των κειμένων μας

Το Ίντερνετ διευκολύνει την έκφραση των ιδεών και των συναισθημάτων του καθενός μας, αλλά ήδη άρχισε να "τριγυρνά" αθέατα στο διαδίκτυο μια νέα γενιά προγραμμάτων λογισμικού που καταλαβαίνει το συναισθηματικό περιεχόμενο όσων γράφουμε στις ιστοσελίδες, τα blogs κλπ. Σύντομα μπορεί να βρίσκονται και στον υπολογιστή του γραφείου σας!

Αυτά τα λεγόμενα "εργαλεία ανάλυσης συναισθημάτων" αποτελούν παρακλάδι ενός ευρύτερου τομέα της επιστήμης της πληροφορικής, που προσπαθεί να διδάξει στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές να καταλαβαίνουν τα συναισθήματα, τα οποία εκφράζονται σε ένα κείμενο, ακριβώς όπως κάνουν οι άνθρωποι. Οι εμπορικές εφαρμογές του νέου πεδίου ήδη άρχισαν να υλοποιούνται στην αγορά.

Το νέο λογισμικό ενδιαφέρει, όπως διαφάνηκε εξ αρχής, τις μεγάλες εταιρίες με τα παγκόσμια εμπορικά σήματα (brand names), που θέλουν να ξέρουν τι νιώθουν οι πελάτες και οι υποψήφιοι αγοραστές για τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους. Ήδη μια μικρή, αλλά αυξανόμενη, ομάδα εταιριών πληροφορικής αναπτύσσει τέτοιου είδους λογισμικό, που αθόρυβα ψάχνει σε blogs και σε άλλες ιστοσελίδες (π.χ. κοινωνικής δικτύωσης) για να πιάσει το συναισθηματικό σφυγμό όσων γράφονται στο διαδίκτυο σε σχέση με κάποια επιχείρηση και το προϊόν της.

Μια τέτοια εταιρία, σύμφωνα με το New Scientist, είναι η αμερικανική Sentimine, που π.χ. ανέλαβε με το λογισμικό της να καταγράψει τις on line συναισθηματικές αντιδράσεις του κοινού μετά την παρουσίαση, προ ημερών, της νέας συσκευής ηλεκτρονικής ανάγνωσης (e-reader) Kindle DX της Amazon. Όπως διαπίστωσε, τα περισσότερα (89%) από τα 1.500 κείμενα και μηνύματα που ανέλυσε, όσον αφορά το συναισθηματικό περιεχόμενό τους, ήσαν "ουδέτερα", το 7% "θετικά" και το 4% "αρνητικά". Συγκριτικά, σύμφωνα με την Sentimine, μια προηγούμενη ανάλυσή της, μετά την πρώτη παρουσίαση του MacBook Air της Apple, είχε δείξει ότι τα δύο τρίτα των χρηστών είχαν εκφραστεί θετικά για το νέο προϊόν και τα χαρακτηριστικά του, αν και ένα ανάλογο ποσοστό ήταν αρνητικό για την τιμή του.

Το λογισμικό συναισθηματικής ανάλυσης έχει και άλλες χρήσεις, για παράδειγμα να παρακολουθεί τους διαφόρους "πολέμους μίσους" που διεξάγονται στο διαδίκτυο ανάμεσα σε αντίπαλες ιδεολογικές ομάδες, π.χ. με ρατσιστικό ή φοντεμανταλιστικό περιεχόμενο. Το πρόγραμμα λογισμικού "JuLiA" της εταιρίας Adaptive Semantics, χάρη σε ένα αλγόριθμο μάθησης που διαθέτει, μπορεί να αναγνωρίζει τα υβριστικά σχόλια και να καταλαβαίνει πότε μια on line συζήτηση "φουντώνει" και ξεφεύγει επικίνδυνα από τα όρια του διαλόγου. Μπορεί ακόμα και να παρέμβει για να κόψει ή να βάλει σε καραντίνα τέτοια εμπρηστικά σχόλια που ξεπερνούν ένα προκαθορισμένο όριο. Ήδη το πρόγραμμα βελτιώνεται από τους σχεδιαστές του, ώστε να είναι σε θέση να καταλάβει καλύτερα τα έξυπνα σχόλια, τους σαρκασμούς και την πολιτική κριτική.

Μια άλλη εταιρία, η Lexalytics, έχει δημιουργήσει ένα λογισμικό συναισθηματικής ανάλυσης που χρησιμοποιείται για να επηρεάσει σκοπίμως τι συζητάνε στο Ίντερνετ οι χρήστες, πριν είναι πολύ αργά. Για παράδειγμα, μπορεί να εντοπίσει ποιά συναισθηματικά φορτισμένα σχόλια για μια εταιρία μπορούν να επηρεάσουν την μετοχή της στο χρηματιστήριο. Με αυτή τη γνώση, το πρόγραμμα είναι σε θέση να συμβουλεύσει ορισμένους ανθρώπους (π.χ. τα διευθυντικά στελέχη της εταιρίας) αν πρέπει να χαμηλώσουν τους τόνους των σχολίων τους ή, αντίθετα, να τους ανεβάσουν. Μπορεί ακόμα, εκ των προτέρων, να αξιολογήσει πειραματικά την πιθανή αποτελεσματικότητα μιας ανακοίνωσης της εταιρίας.

Προς το παρόν, τέτοια προγράμματα λογισμικού χρησιμοποιούνται μόνο από πλούσιες μεγάλες επιχειρήσεις, όμως, όπως δείχνει η μέχρι τώρα εμπειρία, σταδιακά θα γίνουν φθηνότερα και τότε θα αρχίσουν να διατίθενται στο ευρύ κοινό - ίσως και δωρεάν κάποια στιγμή.

Οι χρήστες των υπολογιστών έχουν συνηθίσει μέχρι σήμερα να παίρνουν βοήθεια από τους ενσωματωμένους "διορθωτές" των επεξεργαστών κειμένου. Με τον ίδιο τρόπο, ίσως στο μέλλον θεωρούμε απαραίτητους τους "αναλυτές" συναισθημάτων των κειμένων μας, οι οποίοι θα μας συμβουλεύουν για το σωστό συναισθηματικό τόνο των κειμένων μας, ανάλογα με την περίσταση για την οποία γράφονται. Από τον διευθυντή μιας εταιρίας, ο οποίος θέλει να έχει το σωστό ύφος στην ανακοίνωση που θα απευθύνει στους μετόχους, μέχρι τον ερωτευμένο που θέλει το μήνυμά του να κάνει την καλύτερη δυνατή εντύπωση στην αγαπημένη του, όλοι μπορεί να βρουν κάτι χρήσιμο στο νέο λογισμικό!

(Πηγή:www.evdomi.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια: